Grilované ovocie – zdravo a chutne

Grilované ovocie je skvelá pochúťka. Dobre poslúži ako príloha k mäsu, ktorému dodá zaujímavú chuť, ale tiež je vhodné aj na prípravu lahodných dezertov alebo šalátov. Dnes prinášame 6 skvelých ovocných receptov na gril a tiež rady a tipy ako na to. Ovocie grilujeme výhradne na masle, jeho chuť je tak jemnejšia a lepšia ako v prípade použitia oleja.ovocie s úsmevom

 

Ako grilovať ovocie

Ovocie grilujeme veľmi krátko, len pár minút z každej strany.

  • Banány môžeme grilovať celé aj so šupkou priamo na rošte alebo nakrájané na kolieska.
  • Drobné bobuľovité ovocie ako jahody, maliny, černice, ríbezle, čučoriedky grilujeme v alobale, čo je menej zdravá alternatíva alebo v miskách na grilovanie.
  • Ananás a citrusové ovocie grilujeme nakrájané na plátky.
  • Jablká, hrušky, broskyne grilujeme obvykle prekrojené na polovicu, reznými plochami dolu a zbavené kôstky a jadierok alebo nakrájané na plátky.

Ovocie vhodné na grilovanie

Grilovať môžeme ľubovolné ovocie, ale je potrebné, aby ovocie nebolo prezreté a nerozpadávalo sa. Ovocie nemusí byť ani úplne zrelé, pretože marináda z medu alebo cukor dodajú potrebnú sladkosť a grilované ovocie tak získa obľúbenú sladkokyslú chuť.ovocný špíz na grile

Ovocný špíz

Ovocné špízy môžeme grilovať priamo na rošte. Vytvoríme ich tak, že na grilovaciu ihlicu napichneme rôzne, na kocky nakrájané ovocie, napr. kiwi, melón, hrubšie kolieska banánu, jahody a podobne.

Ovocie pokvapkáme citrónovu šťavou, aby nezhnedlo a grilujeme ho najlepšie na masle, kedy získa lahodnejšiu chuť ako pri použití oleja.

 

Skvelé ovocné recepty na gril

Ak už ste sa rozhodli rozšíriť svoje grilovacie obzory o zážitky s ovocím, určite vyskúšajte niektorý z našich receptov. Veríme, že vám budú chutiť 🙂

 

Grilovaný Hermelín s hruškami a jablkamigrilovaná hruška a hermelín

Potrebujete:

1 hermelín, 1 hrušku, 1 jablko, 50 g masla, 2 PL medu, 4 PL citrónovej šťavy, 4 PL pomarančovej šťavy, 1 stredne veľký zemiak

Postup:

Hrušku zbavíme šupky a prekrojíme ju priečne na dve približne rovnaké polovice a vydlabeme stred s jadierkami. Jablko nakrájame na tenké plátky. Citrónovú a pomarančovú šťavu dobre premiešame s medom a hrušky s jablkom do takto pripravenej marinády namočíme. Zemiak ošúpeme a nakrájame na tenké kolieska.

Hermelín rozkrojíme pozdĺžne a na vrch prekrojenej časti položíme zemiakové lupienky a zakryjeme druhou polovicou syra. Zabalíme do alobalu a grilujeme asi 5 minút z oboch strán. Hrušky a plátky jabĺk grilujeme asi 3 minúty v grilovacích miskách na roztopenom masle. Na tanier položíme spodnú časť hrušky, na ňu ugrilovaný syr a na vrch dáme vrchnú časť hrušky. Zalejeme medovou marinádou a posypeme grilovanými jablkami.

 

Grilovaný ovocný dezert s domácou zmrzlinoudezert na grile

Potrebujete:

1 banán, 1 jablko, 1 hrušku, hrsť drobného bobuľovitého ovocia, napr. maliny, čučoriedky, jahody, trstinový cukor, 2 PL javorového sirupu, 2 PL medu, 2 PL citrónovej šťavy, maslo

Na zmrzlinu: mäkký tvaroh 250 g, jahody 300 g, 1 PL citrónovej šťavy, práškový cukor 100 g, smotana na šľahanie 125 ml

Postup:

Zmrzlinu si pripravíme minimálne deň vopred. Jahody umyjeme, odstránime tvrdé konce a rozmixujeme na pyré. Smotanu, tvaroh, cukor a citrónovú šťavu vyšľaháme na pevnú zmes. Pridáme rozmixované jahody, všetko poriadne premiešame a vložíme do misky s vrchnákom, ktorú vložíme do mrazničky. Po 30 minútach vyberieme a znova rozšľaháme. Opakujeme, pokiaľ zmrzlinová zmes poriadne nezamrzne.

Maslo roztopíme, prilejeme javorový sirup a med. Do takto pripravenej marinády naložíme drobné ovocie, ktoré necháme postáť v chladničke 1 hodinu. Jablká a hrušky nakrájame na plátky a obalíme ich v trstinovom cukre z oboch strán. Na rošte grilujeme asi 3 minúty banán v celku v šupke a plátky jabĺk a hrušiek. Marinované bobulovité ovocie ugrilujeme v miske s maslom. Banány ošúpeme, pokvapkáme citrónovou šťavou a dáme na tanier. Na banány dáme tri kopčeky zmrzliny, ktoré prelejeme horúcim drobným ovocím a dozdobíme grilovanými plátkami hrušiek a jabĺk.

 

Grilované broskyne a ananás s kuracími krídlamiGrilované broskyne

Potrebujete:

1 ananás, 1 broskyňa, 4 ks kuracích krídiel, chilli korenie, grilovacie korenie, soľ, javorový sirup, hrsť rukoly a syr čedar

Postup:

Ananás očistíme, nakrájame na kolieska a vykrojíme hrubý stred. Broskyne prekrojíme na polovicu a odstránime kôstku. Rukolu prepláchneme pod tečúcou studenou vodou a necháme poriadne odkvapkať. Chilli korenie zmiešame so soľou a v tejto zmesi obalíme plátky ananásu. Broskyne namočíme do javorového sirupu odrezanými časťami.

Kuracie krídla umyjeme v studenej vode, osolíme a okoreníme. Ovocie aj kuracie krídla grilujeme na rošte. Na tanier uložíme za hrsť rukoly a na lístky šalátu postrúhame syr čedar. Na rukolovo syrový šalát položíme štyri kuracie krídla, dva plátky grilovaného ananásu a jednu polovicu grilovanej broskyne.

Milovníkom kuracieho by nemal ujsť náš recept na medové kura.

 

Svieži letný šalát s grilovaným ovocímGrilovaný melón

Potrebujete:

Hrsť mladého špenátu, syr mozzarella – guličky, 5 jahôd, 2 plátky ananásu, 1 banán, 1 červený melón, 1 PL citrónovej šťavy, 2 PL pomarančovej šťavy, med, chilli korenie, 1 ČL trstinového cukru, čerstvé pečivo

Postup:

Z citrónovej a pomarančovej šťavy, medu, chilli korenia a trstinového cukru si pripravíme marinádu, ktorú krátko pred podávaním zohrejeme. Banán ošúpeme, pokrájame na hrubšie kolieska a pokvapkáme citrónovou šťavou. Melón zbavíme jadierok a pokrájame na kocky spolu s ananásom. Pokrájané ovocie grilujeme na masle. Syr mozzarella krátko grilujeme z oboch strán. Pečivo pokrájame na hrubšie kolieska, ktoré potrieme olivovým olejom a grilujeme z oboch strán.

Na tanier položíme hrsť špenátových listov, na ktoré uložíme grilovaný syr mozzarella, posypeme grilovaným ovocím a prelejeme horúcou marinádou. Šalát zľahka premiešame. Podávame s opečeným pečivom. Zbytok marinády dáme do misky a namáčame do nej kúsky syra, ovocia a opečeného pečiva.

 

Ryba s grilovaným citrónom a avokádomAvokádo a ryba

Potrebujete:

Filet z lososa alebo inej ryby bez kože, BIO citróny, avokádo, maslo, citrónová šťava, čerstvé pečivo, korenie, paprika červená sladká, soľ

Postup:

Rybu a avokádo nakrájame na kocky. Neolúpaný citrón dôkladne umyjeme a aj so šupkou nakrájame na kocky. Na grilovaciu ihlicu striedavo napichujeme na kocky pokrájaný citrón, losos a avokádo. Citrón napichujeme na ihlicu tak, aby sa dužina dotýkala ryby.

Dostali ste už chuť na dobrú rybu?Prečítajte si aj náš článok: Morské plody na grile: 5 super receptov.

Špíz pokvapkáme citrónou šťavou, kúsky ryby posolíme a okoreníme sladkou červenou paprikou a grilujeme na masle do zlatista. Pečivo nakrájame na kolieska, pokvapkáme olivovým olejom a grilujeme z oboch strán okolo 8 až 12 minút. Na tanier servírujeme špíz spolu s opečeným pečivom.

Ľahké grilované predjedloHruška, prosciutto a syr

Potrebujete:

2 hrušky, tenké plátky prošuta 100 g, špáradlá alebo ihlice, čerstvé pečivo

Postup:

Hrušky zbavíme jadierok a nakrájame na mesiačiky, asi 2 cm hrubé. Každý mesiačik obalíme plátkom prošuta a prepichneme špáradlom alebo krátkou kovovou ihlicou, aby nám prošuto držalo na hruške. Grilujeme na grilovacej tácke alebo rovnej platni z každej strany a ihneď podávame s čerstvým pečivom, prípadne aj so syrom.

Dobrú chuť a na záver si dovolíme ešte zopár rád, aby vaše grilovanie bolo nielen chutné, ale aj zdravé.

 

Zdravé grilovanie

Ak môžete, používajte pri grilovaní maslo ghí. Ghí je prepustené maslo, ktoré má vyššiu tepelnú odolnosť ako klasické maslo, znesie teplotu do 250°C. Klasické maslo má tepelnú odolnosť iba do 150°C. Vyhnite sa rafinovaným olejom, ktoré síce majú vysokú tepelnú odolnosť, ale ich spracovaním sa odstránia všetky nutrične cenné látky.

Typy ako zdravo grilovať nájdete aj v našom článku s 5-timi lahodnými receptami.

Tepelná odolnosť olejov

Dôležité je vedieť, akú tepelnú odolnosť má olej a neprepalovať ho na vyššej teplote, kedy vznikajú zdraviu škodlivé látky. Informáciu však výrobcovia nie sú povinní na obaloch uvádzať. Preto sme si pripravili pre vás takýto prehľad:

  • Olivový olej lisovaný za studena má tepelnú odolnosť okolo 210°C. Najkvalitnejšie sú extra panenské za studena lisované oleje, označované ako „extra virgin”.
  • Palmový olej má tepelnú odolnosť do 220°C
  • Za studena lisovaný kokosový olej má odolnosť do 240°C, avšak s jeho použitím opatrne, lebo jedlám dodá výraznú kokosovú chuť.
  • Za studena lisovaný slnečnicový olej má tepelnú odolnosť do 200°C.
  • Panenský olej z hroznových jadier má tepelnú odolnosť do 190°C a je vhodný na prípravu sladkých jedál.
  • Avokádový olej má tepelnú odolnosť do 510°C

V prípade dlhšej tepelnej úpravy je tiež vhodnou alternatívou bravčová masť, ktorej tepelná odolnosť je do 180°C, avšak ani pri jej dlhom zahrievaní nevznikajú žiadne škodlivé látky.

Vyskúšajte tiež PORIADNE raňajky so slaninkou, porciou vajec a syrom. Jednoduchý a chutný recept nájdete v článku, ktorý je v odkaze.

 

– Dougrilovania priatelia –

No Responses

Zanechte odpověď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *